Складанне характарыстыкі на вучня або на групу навучэнцаў
Складанне характарыстыкі на вучня або на групу навучэнцаў - гэта адны з самых папулярных, эфектыўных і даступных спосабаў для вызначэння і выяўлення індывідуальна-псіхалагічных асаблівасцей вучняў. Толькі пісьменна складзеная характарыстыка дапамагае новаму педагогу хутчэй наладзіць кантакт з вучнем (класам), атрымаць уяўленне аб яго асобасных якасцях, выбудаваць план далейшай педагагічнай працы і стварыць аптымальныя ўмовы для развіцця школьніка, у той час як прадузята складзена характарыстыка можа негатыўна адбіцца на адносінах паміж педагогам і вучнем.
Узор напісання характарыстыкі на вучня
У розныя перыяды патрабаванні да складання характарыстыкі на дзяцей абумоўлівалася тымі ці іншымі аспектамі сацыяльна-гістарычнага працэсу і практычна напрамую залежалі ад узроўню развіцця псіхалагічнай навукі аб індывідуальных асаблівасцях асобы дзіцяці. На практыцы можна сустрэць мноства характарыстык складовых выкладчыкамі, як па вольнай форме, так і па рэкамендацыях педагагічнай навукі. Гэтыя формы значна адрозніваюцца адзін ад аднаго па вылучаных паказчыках і маюць як перавагі, так і недахопы.
Параўнаўшы і прааналізаваўшы існуючыя на сённяшні дзень формы характарыстык і выкарыстоўваюцца ў іх крытэрыі ацэнкі навучэнцаў, можна вылучыць асноўныя патрабаванні, якім павінна адпавядаць характарыстыка на вучня:
характарыстыка вучня павінна адлюстроўваць яго індывідуальна-псіхалагічныя асаблівасці, уласцівыя ім у працэсе навучання і паводзінах;
падзяліць вучняў па ўзроўні перавагі тых ці іншых асаблівасцяў;
паказаць стаўленне выкладчыка да вучня;
характарыстыка на вучня павінна складацца па стандартнай схеме;
павінна быць лёгка "чытаецца" і зразумелай для педагогаў, не знаёмых з характарызуюцца школьнікамі;
працэс складання характарыстыкі не павінен быць працаёмкім.
Псіхолага-педагагічная карта навучэнца
На падставе вышэйпералічаных патрабаванняў была распрацавана "Псіхолага-педагагічная карта навучэнца", які выкарыстоўвае метад экспертных ацэнак у графічным выглядзе (эксперт - класны кіраўнік). Дадзеная карта дазваляе скласці больш дакладную і аб'ектыўную характарыстыку на вучня.
Індывідуальныя і псіхалагічныя асаблівасці вучняў адлюстраваны ў карце ў выглядзе шкал, па баках якіх размешчаны мінімальная і максімальная ступені выяўленасці гэтых асаблівасцяў. Адзін край шкалы адпавядае крайняй ступені выяўленасці якой-небудзь асаблівасці асобы або паводзінаў, а іншы - паказвае адсутнасць праявы гэтай асаблівасці ў паводзінах або выяўленасць процілеглым па якасці асаблівасці. Пры запаўненні карткі неабходна на кожнай шкале адзначыць (напрыклад, галачкай) ступень выяўленасці той ці іншай асаблівасці. Мера аддаленасці ад краёў шкалы характарызуе школьніка за ацэньваецца псіхалагічнай асаблівасці.
Аналіз адзнак, выстаўленых педагогам па шкалах адносіны, дазваляе не толькі ўлічыць стаўленне настаўніка да вучня, але і выявіць найбольш канфліктныя зоны зносін.
Дадзеная карта рэкамендуецца да запаўнення і складання на кожнага вучня ў канцы пэўных перыядаў, для выяўлення асноўных задач у працэсе навучання і выхавання вучня, а таксама, каб дапамагчы новаму настаўніку (у выпадку змены класнага кіраўніка) у працы з класам:
3 клас - карта, з абагульненым звесткамі аб вучне, складваецца для настаўніка сярэдняй школы (пакуль яшчэ не знаёмага з вучнем) настаўнікам пачатковай школы;
7 клас - карта складаецца ў перыяд пераходу вучня да дыферэнцыраванага навучання (выбар профільнай напрамкі, тэхнікума, ПТВ);
9 клас - карта складаецца для выяўлення прафесійных схільнасцей вучня, для яго далейшай падрыхтоўкі да паступлення ў ВНУ.
Калі школьнік навучаецца па адзінаццацігадовай праграме, тады "Псіхолага-педагагічную карту навучэнца" рэкамендуецца складаць у 4, 8 і 10 класах.
Для навочнага прыкладу прывядзем некалькі гатовых характарыстык на вучняў розных класаў (з тлумачэннямі), якія былі атрыманы з дапамогай псіхолага-педагагічнай карты.
Складанне характарыстыкі на вучня або на групу навучэнцаў
Складанне характарыстыкі на вучня або на групу навучэнцаў - гэта адны з самых папулярных, эфектыўных і даступных спосабаў для вызначэння і выяўлення індывідуальна-псіхалагічных асаблівасцей вучняў. Толькі пісьменна складзеная характарыстыка дапамагае новаму педагогу хутчэй наладзіць кантакт з вучнем (класам), атрымаць уяўленне аб яго асобасных якасцях, выбудаваць план далейшай педагагічнай працы і стварыць аптымальныя ўмовы для развіцця школьніка, у той час як прадузята складзена характарыстыка можа негатыўна адбіцца на адносінах паміж педагогам і вучнем.
Узор напісання характарыстыкі на вучня
У розныя перыяды патрабаванні да складання характарыстыкі на дзяцей абумоўлівалася тымі ці іншымі аспектамі сацыяльна-гістарычнага працэсу і практычна напрамую залежалі ад узроўню развіцця псіхалагічнай навукі аб індывідуальных асаблівасцях асобы дзіцяці. На практыцы можна сустрэць мноства характарыстык складовых выкладчыкамі, як па вольнай форме, так і па рэкамендацыях педагагічнай навукі. Гэтыя формы значна адрозніваюцца адзін ад аднаго па вылучаных паказчыках і маюць як перавагі, так і недахопы.
Параўнаўшы і прааналізаваўшы існуючыя на сённяшні дзень формы характарыстык і выкарыстоўваюцца ў іх крытэрыі ацэнкі навучэнцаў, можна вылучыць асноўныя патрабаванні, якім павінна адпавядаць характарыстыка на вучня:
характарыстыка вучня павінна адлюстроўваць яго індывідуальна-псіхалагічныя асаблівасці, уласцівыя ім у працэсе навучання і паводзінах;
падзяліць вучняў па ўзроўні перавагі тых ці іншых асаблівасцяў;
паказаць стаўленне выкладчыка да вучня;
характарыстыка на вучня павінна складацца па стандартнай схеме;
павінна быць лёгка "чытаецца" і зразумелай для педагогаў, не знаёмых з характарызуюцца школьнікамі;
працэс складання характарыстыкі не павінен быць працаёмкім.
Псіхолага-педагагічная карта навучэнца
На падставе вышэйпералічаных патрабаванняў была распрацавана "Псіхолага-педагагічная карта навучэнца", які выкарыстоўвае метад экспертных ацэнак у графічным выглядзе (эксперт - класны кіраўнік). Дадзеная карта дазваляе скласці больш дакладную і аб'ектыўную характарыстыку на вучня.
Індывідуальныя і псіхалагічныя асаблівасці вучняў адлюстраваны ў карце ў выглядзе шкал, па баках якіх размешчаны мінімальная і максімальная ступені выяўленасці гэтых асаблівасцяў. Адзін край шкалы адпавядае крайняй ступені выяўленасці якой-небудзь асаблівасці асобы або паводзінаў, а іншы - паказвае адсутнасць праявы гэтай асаблівасці ў паводзінах або выяўленасць процілеглым па якасці асаблівасці. Пры запаўненні карткі неабходна на кожнай шкале адзначыць (напрыклад, галачкай) ступень выяўленасці той ці іншай асаблівасці. Мера аддаленасці ад краёў шкалы характарызуе школьніка за ацэньваецца псіхалагічнай асаблівасці.
Аналіз адзнак, выстаўленых педагогам па шкалах адносіны, дазваляе не толькі ўлічыць стаўленне настаўніка да вучня, але і выявіць найбольш канфліктныя зоны зносін.
Дадзеная карта рэкамендуецца да запаўнення і складання на кожнага вучня ў канцы пэўных перыядаў, для выяўлення асноўных задач у працэсе навучання і выхавання вучня, а таксама, каб дапамагчы новаму настаўніку (у выпадку змены класнага кіраўніка) у працы з класам:
3 клас - карта, з абагульненым звесткамі аб вучне, складваецца для настаўніка сярэдняй школы (пакуль яшчэ не знаёмага з вучнем) настаўнікам пачатковай школы;
7 клас - карта складаецца ў перыяд пераходу вучня да дыферэнцыраванага навучання (выбар профільнай напрамкі, тэхнікума, ПТВ);
9 клас - карта складаецца для выяўлення прафесійных схільнасцей вучня, для яго далейшай падрыхтоўкі да паступлення ў ВНУ.
Калі школьнік навучаецца па адзінаццацігадовай праграме, тады "Псіхолага-педагагічную карту навучэнца" рэкамендуецца складаць у 4, 8 і 10 класах.
Для навочнага прыкладу прывядзем некалькі гатовых характарыстык на вучняў розных класаў (з тлумачэннямі), якія былі атрыманы з дапамогай псіхолага-педагагічнай карты.
Складанне характарыстыкі на вучня або на групу навучэнцаў