Прыкладнае каляндарна-тэматычнае планаванне па вучэбным прадмеце “Беларуская літаратура” на 2010/2011 навучальны год
(ІХ клас агульнаадукацыйных устаноў з беларускай і рускай мовамі навучання)
53 гадзіны на год; 1/ 2 гадзіны на тыдзень
(на вывучэнне твораў – 49 гадзін, на творчыя работы – 4 гадзіны
)
Размеркаванне вучэбнага матэрыялу праводзіцца ў адпаведнасці са зместам і структурай падручникаў і вучэбных дапаможнікаў:
Рагуля, А.У. Беларуская літаратура. 9 клас: у 2 ч. / А.У. Рагуля, В.В. Кушнярэвіч, Г.С. Гарадко. – Мінск: Маст. літ., 2006 (часткова)
Івашын, В.У. Беларуская літаратура. 10 клас / В.У. Івашын, М.А. Лазарук. – Мінск: Маст. літ., 2001 (часткова)
Лазарук, М.А. Беларуская літаратура. 10 клас: хрэстаматыя / М.А. Лазарук, Л.К.Цітова, В.У.Івашын. – Мінск: Маст. літ., 2002 (часткова)
І. Уводзіны (1 гадзіна) | |||||||||
1. | Літаратура як частка сусветнай культуры. | 1 | Узнавіць веды вучняў пра літаратуру як спецыфічны від мастацтва; шляхам аналітычнай гутаркі раскрыць значэнне літаратуры як часткі сусветнай культуры; паказаць стадыяльнасць развіцця літаратуры; пазнаёміць з асноўнымі літаратурнымі напрамкамі; - развіваць аналітычнае мысленне вучняў; - фарміраваць пазнавальную цікавасць | Прачытаць артыкул падручніка “Ля вытокаў мастацтва слова”, легенду “Дамавікова ўдзячнасць”. | |||||
ІІ. Міфалогія – фальклор – літаратура (1 гадзіна) | |||||||||
2. | Узнікненне мастацтва слова. Легенда “Дамавікова ўдзячнасць”. | 1 | Раскрыць значэнне міфалогіі як першапачатковай “навуковай” карціны свету; на матэрыяле легенды “Дамавікова ўдзячнасць” паказаць значэнне фальклору як своеасаблівага падмурка для з’яўлення мастацтва слова; акцэнтаваць увагу на маральна-этычныя і эстэтычныя вартасці беларускага фальклору; паглыбіць паняцце пра міф, міфалогію, літаратуру і фальклор; - развіваць навыкі аналізу мастацкага твора, сціслага пераказу; - фарміраваць уяўленне пра фальклор як каштоўную культурную спадчыну. | Падрыхтаваць вусныя адказы на пытанні № 2, 7 на стар. 17 (падручнік для 9 класа. Мн., 2006). Прачытаць па падручніку “Подзвігі Геракла”. | |||||
ІІІ. Беларуская літаратура і антычнасць ( 1 гадзіна) | |||||||||
3. | Міфы і легенды Старажытнай Грэцыі і Рыма. | 1 | Раскрыць тэматычную шматграннасць, гармонію зместу і формы ў антычным мастацтве і літаратуры, іх уплыў на сусветную культуру; праз асэнсаванне старажытнагрэчаскіх міфаў дапамагчы зразумець ўяўленні і ідэалы старажытнага свету; на прыкладзе вобраза Праметэя даць паняцце пра вечны вобраз у фальклоры і літаратуры; - развіваць вуснае маўленне вучняў; узбагачаць лексічны запас; - спрыяць фарміраванню культурнага кругагляду вучняў. | Прадумаць адказы на пытанні № 1-5 на стар. 28. Падрыхтаваць вусны пераказ аднаго з біблейскіх сюжэтаў (на выбар). | |||||
ІV. Літаратура эпохі Сярэднявечча (5 гадзін) | |||||||||
4. | Агульная характарыстыка літаратуры Сярэднявечча. Біблія – адзін з найвялікшых здабыткаў духоўнай культуры і выдатны помнік літаратуры. | 1 | Даць паняцце пра літаратуру Сярэднявечча, асаблівасці яе жанравай сістэмы; паказаць вызначальны уплыў Бібліі на развіццё мастацтва і літаратуры Сярэднявечча; - развіваць навыкі ўспрымання лекцыйнага матэрыялу, вуснае маўленне, навыкі сціслага пераказу; - спрыяць узбагачэнню духоўнага свету вучняў. | Прачытаць “Жыціе Еўфрасінні Полацкай”. Падрыхтаваць паведамленне на тэму “Культура беларускіх земляў у ХІІ ст.” (індывідуальныя заданні) | |||||
5. | “Жыціе Еўфрасінні Полацкай”. | 1 | Шляхам стварэння культурнага кантэксту, аналізу зместу твора ўзнавіць паслядоўнасць асноўных этапаў біяграфіі беларускай асветніцы, засяродзіўшы ўвагу на духоўным подзвігу Еўфрасінні; даць паняцце пра жыціе як жанр старажытнай літаратуры, паказаць адметнасць будовы твора, яе стройнасць, строгасць, лагічную завершанасць ; - развіваць інтэлектуальныя здольнасці вучняў, фарміраваць разуменне часавай аддаленасці твораў старажытнасці, уменне рабіць “часавую папраўку”; - спрыяць выхаванню пачуцця павагі да асобы асветніцы, разумення хрысціянскіх каштоўнасцей. | Прадумаць адказы на пытанні, змешчаныя ў падручніку пасля тэксту “Жыція”. | |||||
6. | Кірыл Тураўскі. “Словы”, “Казанні”, “Павучанні”. | 1 | Правесці тэматычны кантроль па папярэдняй тэме; - пазнаёміць з жыццём і творчасцю Кірылы Тураўскага, звярнуўшы ўвагу на ідэю маральнага самаўдасканалення ў яго “Словах”, высокі мастацкі ўзровень твораў красамоўства; даць агульнае паняцце пра слова, павучанне як жанры старажытнай літаратуры; - развіваць уменне бачыць своеасаблівае мастацкае хараство твораў старажытнай літаратуры; - спрыяць выхаванню цікавасці і павагі да яркіх прадстаўнікоў нацыянальнай культуры | Прачытаць урывак з “Аповесці мінулых гадоў” пра Усяслава Полацкага. Звярнуць увагу на сцісласць, храналагічную паслядоўнасць падачы гістарычных фактаў. | |||||
7. | “Аповесць мінулых гадоў” (урывак пра Усяслава Полацкага”). | 1 | Шляхам аналітычнай гутаркі раскрыць вобраз Усяслава ў старажытным усходнеславянскім летапісе; звярнуць увагу на сцісласць і дакументальнасць апісання; на адметнасць паказу вобраза ў “Слове пра паход Ігаравы” і ў летапісе; - развіваць уменне суадносіць гістарычныя веды і змест вывучанага твора, уменне параўноўваць, супастаўляць, рабіць высновы; - выхоўваць пачуццё гонару і пашаны да славутых асобаў нацыянальнай гісторыі. | Індывідуальныя заданні: 1. Вобраз Усяслава ў літаратуры і ў жывапісе (гл. рэпрадукцыю карціны Я. Драздовіча “Усяслаў Полацкі” на каляровай уклейцы падручніка); 2. Культура Беларусі ў ХVІ ст.” (паведамленні на выбар вучняў). | |||||
V. Літаратура эпохі Адраджэння (5+1) | |||||||||
8. | Агульная характарыстыка літаратуры эпохі Адраджэння. Беларускі летапіс. “Летапіс вялікіх князёў літоўскіх” (урывак “Пахвала Вітаўту”). | | Шляхам стварэння культурнага кантэксту (архітэктура, іканапіс, свецкі партрэт, скульптура) раскрыць асаблівасці эпохі і літаратуры Адраджэння, высокі ўзровень развіцця беларускай культуры ў гэты перыяд, акцэнтаваць увагу на пашырэнне гуманістычных ідэй; - адзначыць ролю беларускіх летапісаў як вытокаў мастацкай прозы; абапіраючыся на міжпрадметныя сувязі з гісторыяй, паказаць значнасць асобы Вітаўта; акцэнтаваць увагу на аўтарскай ацэнцы вобраза ў старабеларускім летапісе; паказаць эвалюцыю жанра летапісу (з”яўленне рысаў мастацкай літаратуры); - развіваць уменне бачыць аўтарскую ацэнку героя; вуснае маўленне, уменне параўноўваць, аргументаваць свае думкі; - ствараць умовы для выхавання пачуцця пашаны да лёсу славутых асобаў нацыянальнай гісторыі | Падрыхтаваць паведамленні пра жыццё і дзейнасць Ф.Скарыны. (індывідуальныя заданні) | |||||
9. | Францыск Скарына. Прадмовы да кніг “Псалтыр”, “Іоў” (урывак), “Юдзіф” (урывак). | 1 | На матэрыяле жыцця і творчасці Ф.Скарыны паказаць найважнейшыя рысы рэнесансавага гуманізму (ідэал вольнай усебакова развітай, гарманічнай асобы, уяўленне пра самакаштоўнасць чалавечага жыцця, зварот да гуманістычных ідэалаў антычнага мастацтва), асветніцкую скіраванасць яго дзейнасці; раскрыць агульначалавечы змест прадмоў да кніг “Псалтыр”, “Іоў”, “Юдзіф”, значэнне дзейнасці Ф.Скарыны для беларускай і еўрапейскай культуры; - удасканальваць інтэлектуальныя здольнасці вучняў, уменне карыстацца даведачна-інфармацыйнай літаратурай, электроннымі носьбітамі інфармацыі; развіваць пазнавальную актыўнасць; пашыраць культурны кругагляд; - спрыяць выхаванню патрыятычных пачуццяў вучняў, прывіваць пачуццё пашаны да асобы вялікага гуманіста і асветніка | На матэрыяле зместу адной з прадмоў першадрукара даказаць, што Ф.Скарына – гуманіст і асветнік эпохі Адраджэння. Вывучыць на памяць урывак з прадмовы да кнігі “Юдзіф”. | |||||
10. | Сымон Будны. Прадмова да “Катэхізіса”. Васіль Цяпінскі. Прадмова да “Евангелля”. | 1 | Правесці тэматычны кантроль па тэме “Жыццё і творчасць Ф.Скарыны”; - абапіраючыся на гісторыка-культурныя веды вучняў пра рэфармацыйны рух на Беларусі ў ХVІ ст., пазнаёміць з творчасцю паслядоўнікаў Ф.Скарыны, звярнуць увагу на патрыятычную скіраванасць іх прадмоў; - праз асэнсаванне зместу твораў развіваць уменне бачыць асветніцкія, гуманістычныя ідэалы эпохі, развіваць навыкі ўспрымання лекцыйнага матэрыялу, вуснае маўленне вучняў, уменне разважаць і рабіць высновы; - спрыяць выхаванню нацыянальнай самасвядомасці, уплываць на выхаванне пачуцця грамадзянскага абавязку | Прачытаць паэму М. Гусоўскага “Песня пра зубра”. Звярнуць увагу на асаблівасць вершаванага памеру, рытмічнага малюнка. | |||||
11. | Мікола Гусоўскі. Паэма “Песня пра зубра”. | 1 | Пазнаёміць з кароткімі звесткамі пра жыццё і творчасць М.Гусоўскага, гісторыяй стварэння паэмы; высветліўшы ўзровень першапачатковага разумення паэмы, звярнуць увагу на сістэму поглядаў паэта-гуманіста на ролю мастацтва, прызначэнне мастака, адлюстраваную ў прадмове, стройнасць кампазіцыі, цэльнасць зместу, сістэму вобразаў твора; - удасканальваць навыкі аналізу ліра-эпічнага твора, уменне бачыць узаемасувязь частак твора; развіваць звязнае маўленне; - спрыяць фарміраванню сістэмы гуманістычных каштоўнасных арыентацый вучняў | Прадумаць адказы на пытанні: 1. Вобраз Вітаўта ў паэме. 2. Сімвалічнае значэнне вобраза зубра ў творы. Вывучыць на памяць урывак з “Песні пра зубра”( на выбар настаўніка). | |||||
12. | Мікола Гусоўскі. Паэма “Песня пра зубра”. | 1 | Засяродзіць увагу на вобразнай сістэме твора (вобразы аўтара, Вітаўта, зубра, Радзімы), праблематыцы твора; - удасканальваць уменні характарыстыкі вобраза, бачыць аўтарскую пазіцыю; развіваць вуснае маўленне, уменне параўноўваць, аргументаваць свае думкі; - ствараць умовы для фарміравання цікавасці, пашаны да лёсу славутых асобаў нацыянальнай гісторыі | Падрыхтаваць вуснае выказванне па адной з тэм “Няхай раскажа час мінулы” ( з апорай на атрыманыя веды пра славутых дзеячаў эпохі Адраджэння); “Вобраз князя Вітаўта ў “Пахвале” і ў “Песні пра зубра” ці на іншую тэму. | |||||
13*. | Творчая работа. Навучальнае сачыненне-разважанне па адной з прапанаваных тэм: “Няхай раскажа час мінулы”; “Мінулае вучыць нас, як жыць сёння” ; “Вобраз Вітаўта ў “Пахвале” і ў паэме “Песня пра зубра” ці інш. | 1 | Выпрацоўваць уменне суадносіць тэму, мэту, аб’ём творчай работы, пісьмова разгортваць пэўны тэзіс, разумець важнасць кампазіцыйнай стройнасці і завершанасці сачынення-разважання; - развіваць літаратурную і лінгвістычную кампетэнцыю вучняў, навыкі самастойнай працы, творчы патэнцыял; развіваць уменне суадносіць вобразы, характары, падзеі мінулага з сучасным жыццём, уласным жыццёвым вопытам; - выхоўваць пачуццё адказнасці, пашаны да гістарычнага мінулага сваёй краіны | Самастойнае чытанне: У.Караткевіч. “Подзвіг Скарыны”; А.Пісьмянкоў. “Дума Вітаўта”; зб. “Карона Вітаўта Вялікага” (на выбар). | |||||
VІ. Барока. Класіцызм. Асветніцтва ( 1 гадзіна) | |||||||||
14. | Асаблівасці стылю барока. Барока ў беларускай літаратуры і мастацтве. | 1 | Падчас кароткай гутаркі высветліць, які з самастойна прачытаных твораў выклікаў цікавасць; - шляхам стварэння культурнага кантэксту (архітэктура, жывапіс, музыка), на матэрыяле аднаго з твораў, прапанаваных праграмай (эпіграмы А.Рымшы, вершы С.Полацкага, “Трэнас” М.Сматрыцкага), пазнаёміць вучняў з адметнымі рысамі стылю барока; даць паняцце пра палемічную літаратуру; звярнуць увагу на адсутнасць умоў для развіцця класіцызму ў беларускай літаратуры гэтага перыяду; - развіваць навыкі слухання і канспектавання лекцыйнага матэрыялу, узбагачаць слоўнікавы запас вучняў, літаратурны і культурны кругагляд; - уплываць на фарміраванне духоўнага свету вучняў | Прачытаць паэму “Энеіда навыварат”; звярнуць ўвагу на моўныя асаблівасці твора. | |||||
VІІ. Ад старажытнай да новай беларускай літаратуры (2 гадзіны) | |||||||||
15. | Беларуская літаратура ў канцы ХУІІІ – пачатку ХІХ стст. | 1 | Паказаць спецыфічныя ўмовы існавання беларускай літаратуры ў гэты перыяд, звярнуць увагу на пераважна ананімны характар бытавання твораў, моўную адметнасць твораў, на развіццё рэалістычных тэндэнцый, зварот пісьменнікаў да вуснай народнай творчасці; пазнаёміць з імёнамі Я.Чачота, І.Дамейкі і інш.; - развіваць навыкі дыялагічнай і маналагічнай мовы, умення фармуляваць пытанні; - спрыяць фарміраванню зацікаўленасці да літаратурнай спадчыны | Выпісаць у літаратурны сшытак з тэксту паэмы “Энеіда навыварат” назвы нацыянальных страў беларусаў. | |||||
16. | Паэма “Энеіда навыварат” . | 1 | Прааналізаваць асобныя ўрыўкі з паэмы, звярнуўшы ўвагу на жыццёвую пераканаўчасць вобразаў, прыёмы камічнай абмалёўкі персанажаў, зварот аўтара да жанру бурлеска і травесці, асаблівасці мовы твора (спалучэнне высокага стылю і прастамоўнай лексікі, вульгарызмаў); - пашыраць культурны і літаратурны кругагляд вучняў, удасканальваць навыкі аналізу мастацкага твора; - выхоўваць цікавасць да этнаграфічнай і моўнай спадчыны, разуменне яе каштоўнасці | Прачытаць паэму “Гражына”. | |||||
VІІІ. Рамантызм як вядучы літаратурны напрамак (4 +1) | |||||||||
17. | Рамантызм у еўрапейскай і беларускай літаратурах канца ХУІІІ – першай паловы ХІХ стст. | 1 | Акрэсліць сінтэтычны характар беларускай літаратуры гэтага перыяду, перадумовы ўзнікнення рамантызму ў еўрапейскім і беларускім мастацтве слова, даць паняцце пра рамантызм і яго адметныя рысы; пазнаёміць з асноўнымі звесткамі пра жыццё і творчасць А.Міцкевіча; звярнуць увагу на сувязь творчасці А.Міцкевіча з беларускай літаратурай; - узбагачаць лексічны запас, развіваць навыкі супастаўлення твораў розных літаратур, звязнае маўленне вучняў; - уплываць на фарміраванне духоўнага свету вучняў, выхоўваць разуменне каштоўнасці індывідуальнага свету чалавека | Аргументаваць сцверджанне: “Паэма “Гражына”- рамантычны твор”. | |||||
18. | Адам Міцкевіч. Паэма “Гражына”. | 1 | Шляхам аналізу твора паглыбіць паняцце пра рамантызм, на прыкладзе вобраза Гражыны акрэсліць асноўныя рысы рамантычнага героя; падвесці да разумення асноўнай думкі твора, вызначыць кола праблем, звярнуць увагу на жанравыя асаблівасці твора (паэма-балада); - удасканальваць навыкі аналізу ліра-эпічнага твора, уменне параўноўваць герояў, удасканальваць вус нае маўленне вучняў; - спрыяць выхаванню пачуцця грамадзянскага абавязку | Прачытаць апавяданні “Шляхціц Завальня” і “Белая сарока”. Падрыхтаваць паведамленне пра асобу Я.Баршчэўскага (індывідуальнае заданне). | |||||
19. | Ян Баршчэўскі. Апавяданні “Шляхціц Завальня”, “Белая сарока”. | 1 | Пазнаёміць з кароткімі звесткамі пра жыццё і творчасць Я.Баршчэўскага, засяродзіўшы ўвагу на галоўным творы пісьменніка – “Шляхціцы Завальні, або Беларусі ў фантастычных апавяданнях”; прааналізаваць вобраз пана Завальні, вызначыць яго мастацкую ролю; абапіраючыся на паняцці алегорыіі і алюзіі, раскрыць сэнс вобраза Белай сарокі; - развіваць уменне аналізу эпічнага твора, шляхам падбору цытат падводзіць да разумення падтэксту, раскрываць алегарычны сэнс вобразаў; - уплываць на фарміраванне нацыянальнай самасвядомасці | Прачытаць апавяданні “Плачка”, “Сын Буры”. Падабраць цытаты да характарыстыкі вобразаў. | |||||
20. | Ян Баршчэўскі. Апавяданні “Плачка”, “Сын Буры”. | 1 | Засяродзіць увагу на алегарычным сэнсе вобразаў Плачкі і Сына Буры; падвесці да разумення павучальнага зместу твораў; акрэсліць асветніцкую скіраванасць твораў, рамантычнасць сюжэтаў і вобразаў; - удасканальваць уменне аналізу эпічнага твора, развіваць літаратурную кампетэнцыю; - уплываць на фарміраванне каштоўнасных арыентацый вучняў | Прадумаць адказы на пытанні: 1. Алегарычны сэнс вобраза Белай сарокі. 2. Алегарычны сэнс вобразаў Плачкі і Сына Буры. | |||||
21*. | Творчая работа. Напісанне сачынення-разважання па апавяданнях Я. Баршчэўскага. | 1 | Скіраваць увагу вучняў на асэнсаванне і выбар тэмы творчай работы (“Алегарычны сэнс вобраза Белай сарокі”; “Алегарычны сэнс вобразаў Плачкі і Сына Буры”; “Ля запаленай свечкі” і інш.); - удасканальваць уменні лагічна звязна, доказна разгортваць пэўны тэзіс, выкарыстоўваць неабходныя цытаты для пацвярджэння пэўнага аргумента; - развіваць творчае ўяўленне, лагічнае мысленне | Прачытаць паэму «Тарас на Парнасе». | |||||
ІХ. Па шляху сінтэзу: сентыменталізм, рамантызм, рэалізм (5 гадзін) | |||||||||
22. | Канстанцін Вераніцын. Паэма ”Тарас на Парнасе”. | 1 | Шляхам аналізу тэксту падвесці да разумення паэ мы як твора на літаратурную тэму, у якім аўтар сцвярджае ідэю народнасці літаратуры; падвесці да разумення рэалістычнага і сімвалічнага аспектаў вобраза Тараса; акцэнтаваць увагу на этнаграфічнай каштоўнасці твора, яго лексічным багацці; - выхоўваць пачуццё цікавасці і павагі да літаратурнай і этнаграфічнай спадчыны свайго народа. | Выпісаць з тэксту прачытанай паэмы назвы нацыянальных страў ХІХ ст. Індывідуальныя заданні: па энцыклапедычным даведніку “Этнаграфія беларусаў” знайсці тлумачэнні назваў. | |||||
23. | Тарас Шаўчэнка. Вершы “Думка”, “Садок вішнёвы каля хаты”; паэма “Цары” (урывак). | 1 | Падкрэсліць ролю асобы Т. Шаўчэнкі ва ўкраінскай культуры; паказаць сувязі ўкраінскага кабзара з Беларуссю; праз асэнсаванне вершаў падвесці да разумення народна-паэтычных вытокаў, грамадзянска-патрыятычнай сутнасці яго паэзіі; - удасканальваць уменні аналізу лірычных твораў, характарызаваць лірычнага героя; - выхоўваць пачуццё павагі да літаратурнай спадчыны іншых народаў | Прачытаць камедыю “Пінская шляхта”. | |||||
24. | В.Дунін-Марцінкевіч. Камедыя “Пінская шляхта”. | 1 | Пазнаёміць з жыццём і творчасцю В. Дуніна-Марцінкевіча, падкрэсліўшы значнасць постаці драматурга ў беларускай літаратуры ХІХ ст.; адзначыць жанравыя асаблівасці твора, даць паняцце пра фарс і вадэвіль як камедыйныя жанры; высветліць першапачатковае разуменне зместу твора; ахарактарызаваць сістэму вобразаў п’есы; вучыць разумець сутнасць канфлікту ў драматычным творы; - развіваць уменне аналізу драматычнага твора, звязнае маўленне вучняў; - ствараць умовы для выхавання нацыянальнай самасвядомасці | Падрыхтаваць цытатныя характарыстыкі вобразаў шляхты і станавога прыстава. | |||||
25. | Духоўная абмежаванасць засцянковай шляхты ў камедыі “Пінская шляхта”. | 1 | Шляхам аналізу вобразаў Ціхона Пратасавіцкага, Івана Цюхай-Ліпскага, Куторгі, Грышкі, Марысі вызначыць адмоўныя рысы шляхты, якія сталі аб’ектам сатыры ; - удасканальваць уменне аналізу драматычнага твора, вучыць разумець спецыфіку драмы як рода літаратуры; - ствараць умовы для развіцця артыстычных здольнасцей, творчага патэнцыялу вучняў | Прадумаць адказ на пытанне: “Асноўныя праблемы п’есы “Пінская шляхта”. Індывідуальнае заданне: Падрыхтаваць паведамленне на тэму:”Сцэнічнае ўвасабленне п’есы”. | |||||
26. | Выкрыццё чыноўніцтва ў п’есе. Вобраз Кручкова. | 1 | Засяродзіць увагу на характарыстыцы вобраза Кручкова і яго памочніка Пісулькіна, прааналізаваць маналогі Кручкова, асаблівасці мовы персанажа; падчас аналітычнай гутаркі сфармуляваць асноўныя праблемы п’есы; звярнуць увагу на майстэрства драматурга ў разгортванні інтрыгі, стварэнні камічнага эфекту, сатырычных вобразаў-тыпаў; - удасканальваць уменне аналізу вобраза, чытання па ролях, уменне карыстацца тэарэтычнымі паняццямі, неабходнымі пры аналізе драматычнага твора (рэпліка, аўтарская рэмарка, маналог, дыялог); - ствараць умовы для развіцця эмацыянальнай сферы падлеткаў | Прадумаць адказы на абагульняючыя пытанні па п’есе, прапанаваныя настаўнікам. Прачытаць тэкст “Мужыцкай праўды” №2. | |||||
Х. Рэалізм як літаратурны напрамак. Захаванне тэндэнцый рамантызму (5 гадзін) | |||||||||
27. | Кастусь Каліноўскі. Газета “Мужыцкая праўда”, №2; верш “Марыська чарнаброва, галубка мая”. | 1 | Правесці тэматычны кантроль па творчасці В. Дуніна-Марцінкевіча; - звярнуць ўвагу на спалучэнне рэалістычных і рамантычных рысаў ў беларускай літаратуры другой паловы ХІХ ст.; пазнаёміць з жыццём і творчасцю К.Каліноўскага, акцэнтаваць увагу на яго вызначальнай ролі ў станаўленні беларускамоўнай публіцыстыкі; прааналізаваць змест “Мужыцкай праўды”, верш “Марыська чарнаброва, галубка мая”; акрэсліць рысы асобы аўтара ў творах; - развіваць уменне вызначаць асноўныя мастацкія рысы публіцыстыкі як віда літаратуры; развіваць навыкі канспектавання; - на прыкладзе жыцця і дзейнасці К.Каліноўскага спрыяць выхаванню актыўнай грамадзянскай пазіцыі | Прачытаць эсэ У.Караткевіча “Гэта было 10 сакавіка 1864 года”. | |||||
28. | Францішак Багушэвіч. Прадмовы да зборнікаў “Дудка беларуская” і “Смык беларускі”. | 1 | Дапамагчы асэнсаваць складанасць гістарычных умоў, у якіх ішло станаўленне творчасці Ф.Багушэ- віча, адраджэнскі змест і пафас яго прадмоў; звярнуць увагу на ўзмацненне рэалістычных тэндэнцый у беларускай літаратуры другой паловы ХІХ ст.; - развіваць аналітычнае мысленне вучняў, уменне супастаўляць і рабіць высновы; - на прыкладзе жыцця і творчасці пісьменніка ствараць умовы для выхавання грамадзянскай пазіцыі | Прачытаць вершы “Мая дудка”, “Ахвяра”, “Хмаркі”, звярнуць ўвагу на моўныя асаблівасці твораў. | |||||
29. | Ф.Багушэвіч. Вершы “Мая дудка”, “Ахвяра”, “Хмаркі”. | 1 | Дапамагчы зразумець адметны стыль паэзіі Ф.Багушэвіча; раскрыць алегарычны сэнс вобраза дудкі, ахарактарызаваць змены інтанацыйнага малюнка ў вершы “Мая дудка”; акрэсліць аўтарскі эстэтычны ідэал ў вершы “Ахвяра”; падвесці да разумення алегарычнага сэнсу верша “Хмаркі”, адзначыць фальклорную аснову твора. - удасканальваць навыкі аналізу лірычных твораў, развіваць вуснае маўленне вучняў; - ствараць умовы для фарміравання свету духоўных каштоўнасцей падлеткаў | Прачытаць паэму “Кепска будзе!”, звярнуць увагу на этапы жыцця Аліндаркі, вобраз айчыма. | |||||
30. | Ф. Багушэвіч. Паэма “Кепска будзе!”. | 1 | Высветліць першаснае разуменне зместу твора, аднавіць змест шляхам сціслага пераказу; вызначыць рысы нацыянальнага характару (вобразы айчыма, Аліндаркі), падвесці да разумення гуманістычнага ідэалу аўтара, кола праблем твора, ролі кантрастных малюнкаў; даць паняцці пра рэалістычнае адлюстраванне жыцця ў літаратуры; народнасць літаратуры; - удасканальваць вуснае маўленне, уменне адбіраць найбольш істотныя эпізоды, якія дазваляюць зразумець праблематыку твора; - садзейнічаць фарміраванню маральных каштоўнасных арыентацый | Падрыхтаваць адказ на пытанне: “Роля кантрасту (антытэзы) у творах Ф.Багушэвіча. Вывучыць на памяць верш “Хмаркі”. | |||||
31. | Янка Лучына. Верш “Роднай старонцы”; паэма “Паляўнічыя акварэлькі з Палесся”. | 1 | Правесці тэматычны кантроль па папярэдняй тэме; - пазнаёміць з асобай Я.Лучыны; адзначыць асветніцкія погляды паэта; шляхам аналізу асобных урыўкаў з паэмы “Паляўнічыя акварэлькі” падвесці да разумення галоўнай тэмы твора (чалавек і прырода), ролі ў развіцці эпічных традыцый у беларускай літаратуры; - развіваць літаратурную кампетэнцыю вучняў, пашыраць кругагляд; - выхоўваць пачуццё павагі да творцаў нацыянальнай літаратуры | Індывідуальныя заданні: 1. Падрыхтаваць паведамленне пра асобу і творчасць Лесі Украінкі; 2. Падрыхтаваць паведамленне пра творчасць Яна Райніса; 3. Падрыхтаваць паведамленне (прэзентацыю) пра асобу Цёткі. | |||||
ХІ. Шляхі развіцця беларускай літаратуры ў пачатку ХХ стагоддзя (20 + 2 гадзіны на творчыя работы) | |||||||||
32. | Сусветная і беларуская літаратура ў пачатку ХХ ст. | 1 | Акрэсліць грамадска-культурную сітуацыю пачатку ХХ ст.; адзначыць ролю газет “Наша доля” і “Наша ніва” ў развіцці мастацтва слова; пазнаёміць з разнастайнасцю літаратурных кірункаў і плыняў у сусветнай і беларускай літаратуры, з імёнамі найбольш яркіх прадстаўнікоў мастацтва слова гэтага перыяду, падкрэсліць значнасць постаці Алаізы Пашкевіч у грамадска-культурным кантэксце; - удасканальваць уменне вылучаць галоўнае, уменне карыстацца даведачна-інфармацыйнай літаратурай, электроннымі носьбітамі інфармацыі; - выхоўваць культуру слухання, дапытлівасць, назіральнасць | Прачытаць вершы Цёткі: “Мае думкі”, “Суседзям у няволі”, “Вера беларуса”, “Мора”. | |||||
33. | Цётка. Вершы “Мае думкі”, “Суседзям у няволі”, “Вера беларуса”, “Мора”. | 1 | Пазнаёміць з біяграфіяй паэткі-рэвалюцыянеркі, прадаўжальніцы ідэй Ф.Багушэвіча; вызначыць пафас, накіраванасць, рамантычна-сімвалічную вобразнасць яе вершаў, абумоўленую грамадзянска-патрыятычнай пазіцыяй аўтаркі; - удасканальваць навыкі аналізу лірычных твораў: вызначаць асаблівасці рытміка-інтанацыйнага малюнка, паэтычнага сінтаксісу, бачыць падпарадкаванасць мастацкай сітэмы асноўнай думцы твора; - на матэрыяле жыцця і творчасці Цёткі выхоўваць мэтанакіраванасць, актыўную жыццёвую пазіцыю | Прачытаць апавяданне Ядвігіна Ш. “Дуб-дзядуля”. | |||||
34. | Ядвігін Ш. Апавяданне “Дуб-дзядуля”. | 1 | Пазнаёміць з асноўнымі фактамі жыцця і творчасці Ядвігіна Ш., паказаць адметнасць постаці пісьменніка ў беларускай прозе пачатку ХХ ст.; прааналізаваць апавяданне “Дуб-дзядуля”, вызначыць ролю персаніфікацыі, раскрыць іншасказальны сэнс вобразаў, філасофскі змест твора, асаблівасці стылю, творчай манеры, адзначыць прытчавую аснову апавядання; - развіваць навыкі выбарачнага пераказу, аналізу эпічных твораў малой формы, уменне вызначаць прыметы стылю; - садзейнічаць выхаванню цікавасці да творчай індывідуальнасці пісьменніка | Падрыхтаваць матэрыялы пра жыццёвы і творчы шлях Я.Купалы. Прачытаць вершы, прапанаваныя праграмай. | |||||
35. | Янка Купала. Жыццёвы і творчы шлях. Лірыка. | 1 | Дапамагчы асэнсаваць умовы жыцця і фарміравання творчай індывідуальнасці Я.Купалы; шляхам аналізу вершаў акрэсліць эстэтычнае крэда песняра, адзначыўшы знітаванасць паэтавага лёсу з жыццём народа; акцэнтаваць увагу на спалучэнне ў вершах глыбокай грамадзянскасці, публіцыстычнасці і тонкага лірызму (“Мая малітва”, “Роднае слова”, “У вырай!”, “На сход!”, “Паязджане”); раскрыць ідэю вечнасці жыцця, кахання, гармоніі чалавека і прыроды ў вершы “Явар і каліна”; паглыбіць паняцце пра жанры лірыкі; - фарміраваць уменні і навыкі самастойнай працы з біяграфічным матэрыялам, адбору і сістэматызацы і звестак; развіваць уменне публічнага выступлення, навыкі аналізу лірычных твораў; - спрыяць выхаванню нацыянальнай самасвядомасці | Вывучыць на памяць верш “Явар і каліна”. Прачытаць паэму “Бандароўна”. | |||||
36. | Янка Купала. Паэма “Бандароўна”. | 1 | Шляхам аналізу зместу паэмы-балады паказаць фальклорную першакрыніцу твора, вызначыць сутнасць канфлікту, разгледзець вобразы-антыподы, падвесці да высновы пра рамантычную аснову твора; параўнаць вобраз Бандароўны і Гражыны; - развіваць навыкі параўнальнай характарыстыкі герояў, удасканальваць вуснае маўленне вучняў; - фарміраваць сістэму маральных каштоўнасных арыентацый, выхоўваць пачуццё уласнай годнасці | Прачытаць першы і другі акт драмы “Раскіданае гняздо”. Прааналізаваць прычыны трагічнага фіналу Лявона Зябліка. | |||||
37. | Янка Купала. Драма “Раскіданае гняздо”. | 1 | Высветліць першаснае ўспрыманне твора; пазнаёміць з аўтабіяграфічнымі фактамі, пакладзенымі ў аснову драмы; прааналізаваць сістэму вобразаў п’есы, дапамагчы асэнсаваць асаблівасць канфлікту; - удасканальваць уменні аналізу драматычнага твора, разуменне спецыфікі драмы як рода літаратуры; развіваць вуснае маўленне, аналітычнае мысленне; - спрыяць выхаванню пачуцця павагі да драматургічнай класічнай спадчыны | Прачытаць п’есу да канца. Звярнуць увагу на вобраз Сымона. Падабраць цытаты. | |||||
38. | Янка Купала. Драма “Раскіданае гняздо”. Пошукі маладым пакаленнем шляхоў вызвалення Бацькаўшчыны. | 1 | Прасачыць развіццё драматычных калізій у творы; прааналізаваць паводзіны старэйшага і маладога пакалення ў безвыходнай сітуацыі; сістэму вобразаў і прадметаў-сімвалаў; - развіваць уменне весці дыскусію, падбіраць патрэбныя аргументы, адстойваць сваю пазіцыю, рабіць высновы; - выхоўваць культуру ўзаемаадносін, культуру дыскусіі. | Прадумаць адказ на пытанне: “Сэнс вобраза Вялікага сходу ў драме “Раскіданае гняздо”. | |||||
39. | Янка Купала. Драма “Раскіданае гняздо”. Ідэйны сэнс вобраза Вялікага сходу. Сімвалічнасць назвы. | 1 | Шляхам паглыблення ў змест драмы дапамагчы зразумець ідэйны сэнс вобраза Вялікага сходу як аўтарскую канцэпцыю “цяпершчыны” і будучыні Беларусі; падвесці да разумення сімвалічнай асновы драмы; звярнуць увагу на вобраз раскіданага гнязда ў творчасці папярэднікаў (Я.Баршчэўскі. “Плачка”); - развіваць уменне разумець падтэкст у драматычным творы, узбагачаць слоўнікавы запас вучняў; - спрыяць выхаванню грамадзянскай самасвядомасці, патрыятычных пачуццяў. | Прадумаць адказы на абагульняючыя пытанні па творчасці Я.Купалы, прапанаваныя настаўнікам. | |||||
40. | Абагульняючы ўрок па творчасці Я. Купалы. | 1 | Абагульніць веды вучняў па драме “Раскіданае гняздо”, дапамагчы зразумець аўтарскую пазіцыю ў п’есе; праверыць ступень засваення творчасці Я.Купалы; акцэнтаваць увагу на шматграннасці таленту, разнастайнасці творчай спадчыны вялікага песняра; - развіваць уменні і навыкі вуснага выказвання па пэўнай праблеме, літаратурную кампетэнцыю вучняў; - ствараць умовы для выхавання павагі да выдатных асобаў нацыянальнай літаратуры, цікавасці да нацыянальнай класікі. | Падрыхтаваць вуснае выказванне па адной з тэм па творчасці Я.Купалы: “Я буду маліцца і сэрцам і думамі...”; “Трэба праўды шукаць не тапаром, а розумам”; “Гэты твор Я.Купалы я б параіў прачытаць кожнаму” і інш. | |||||
41*. | Творчая работа. Сачыненне-разважанне па творчасці Я.Купалы. | 1 | Абагульніць веды вучняў па творчасці Я.Купалы; - выпрацоўваць уменне самастойна абагульняць думкі, разважанні ў пісьмовай форме; развіваць літаратурна-лінгвістычную кампетэнцыю; - выхоўваць культуру мыслення, чуйнасць да мастацкага слова. | Прачытаць вершы Я.Коласа “Не бядуй!”, “Беларусам”, “Родныя вобразы”, “Першы гром”. | |||||
42. | Якуб Колас. Жыццёвы і творчы шлях. Лірыка. | 1 | Пазнаёміць з асноўнымі этапамі жыцця і творчасці Я.Коласа, паказаць умовы фарміравання яго таленту; на прыкладзе вершаў раскрыць талент Я.Коласа-пейзажыста, звярнуць увагу на элегічнае і жыццесцвярджальнае ў яго лірыцы; прааналізаваць верш “Родныя вобразы”, адзначыўшы прыцягальнасць мастацкіх вобразаў твора; - удасканальваць уменне вылучаць галоўнае, суадносіць біяграфію і творчасць мастака слова, уменне аналізу лірычных твораў, бачыць узаемасувязь кампанентаў верша; - выхоўваць пачуццё любові да роднага слова, павагі да творчай спадчыны класіка нацыянальнай літаратуры. | Прачытаць тры-чатыры раздзелы з паэмы “Новая зямля”( на выбар настаўніка). Вывучыць на памяць верш “Родныя вобразы”. | |||||
43. | Якуб Колас. Паэма “Новая зямля”. Творчая гісторыя. Народны побыт і прырода ў творы. | 1 | Пазнаёміць з творчай гісторыяй паэмы, яе аўтабіяграфічнай асновай, жанрава-кампазіцыйнымі асаблівасцямі (роля лірычных адступленняў); на матэрыяле прачытаных раздзелаў дапамагчы раскрыць прыгажосць карцін народнага побыту, прыроды, вызначыць іх ролю, адзначыць імкненне аўтара да паэтызацыі штодзённага жыцця; - узбагачаць слоўнікавы запас вучняў; развіваць пазнавальную цікавасць; - спрыяць выхаванню эстэтычнага густу, чуйнасці да прыгожага. | Вывучыць на памяць урывак з паэмы “Новая зямля” (на выбар настаўніка). Падрыхтаваць вуснае паведамленне па адной з тэм: “Сямейная і побытавая культура беларусаў”; “Народнае свята ў паэме” і інш. (на матэрыяле прачытаных раздзелаў). | |||||
44. | Якуб Колас. “Новая зямля”. Філасофская ідэя зямлі і волі ў творы. | 1 | Шляхам заглыблення ў змест прачытаных раздзелаў прааналізаваць сістэму вобразаў твора, адзначыўшы станоўчыя рысы нацыянальнага характару, увасобленыя ў вобразах Міхала, Ганны, Антося, звярнуцца да трагедыі галоўнага героя, пазбаўленага права ўласнасці на сваю зямлю, на плён сваёй працы; падвесці вынікі разгляду твора, адзначыўшы ролю паэмы-эпапеі ў гісторыі беларускай літаратуры; - удасканальваць навыкі выразнага чытання, развіваць навыкі аналітычнага мыслення, уменне аналізу ліра-эпічнага твора; - уплываць на фарміраванне маральных каштоўнасных арыентацый падлетка. | Прачытаць першыя дзесяць раздзелаў аповесці “У палескай глушы”. Падабраць цытаты, якія характарызуюць асобу галоўнага героя. | |||||
45. | Якуб Колас. Трылогія “На ростанях”. Творчая гісторыя. Праблематыка. | 1 | Высветліць першаснае разуменне зместу прачытанага; пазнаёміць з творчай гісторыяй трылогіі, яе аўтабіяграфічнай асновай; даць паняцце прататыпа; акрэсліць аўтарскую ідэйна-мастацкую задачу: паказаць складаныя духоўныя пошукі нацыянальнай інтэлігенцыі ў пачатку ХХ ст.; прааналізаваць найбольш яркія эпізоды, якія раскрываюць рысы асобы галоўнага героя; - удасканальваць навыкі аналізу эпічнага твора, развіваць уменне суадносіць біяграфічныя звесткі пра аўтара са зместам твора, развіваць вуснае маўленне вучняў; - выхоўваць цікавасць да асэнсавання вечных праблем жыцця. | Прачытаць раздзелы 11-25 аповесці “У палескай глушы”. Звярнуць увагу на вобразы мясцовай інтэлігенцыі.. | |||||
46. | Я. Колас. Аповесць “У палескай глушы”. Лабановіч і мясцовая інтэлігенцыя. | 1 | Шляхам аналізу прачытаных раздзелаў засяродзіць увагу на вобразах інтэлігентаў-прыхільнікаў актыўнай жыццёвай пазіцыі і носьбітаў мяшчанскай псіхалогіі; выявіць імкненне аўтара паказаць галоўнага героя ва ўзаемаадносінах з разнастайнымі людзьмі; вылучыць станоўчыя рысы Лабановіча як прадстаўніка перадавой часткі беларускай інтэлігенцыі; - удасканальваць навыкі супастаўлення, параўнальнай характарыстыкі герояў, падбору неабходных цытат-аргументаў; развіваць уменне аналізаваць учынкі героя, бачыць матывацыю паводзін; - вучыць размяжоўваць сапраўдныя і ўяўныя каштоўнасці. | Дачытаць аповесць да канца. Звярнуць увагу на вобразы Лабановіча і Ядвісі. | |||||
47. | Я. Колас. Аповесць “У палескай глушы”. Лабановіч і Ядвіся. | 1 | Засяродзіць увагу на маральна-этычных, філасофска-эстэтычных пошуках галоўнага героя; раскрыць асобу галоўнага героя ў адносінах з Ядвісяй; паказаць хараство пачуццяў герояў, душэўныя ваганні і супярэчнасці, прааналізаваць прычыны расставання герояў; зрабіць падагульненні па вывучаных творах Я.Коласа; - удасканальваць навыкі заглыблення ў змест мастацкага твора; развіваць уважлівасць да аўтарскіх характарыстык і ацэнак, навыкі дыялагічнага і маналагічнага маўлення; - спрыяць выхаванню культуры інтымных пачуццяў падлеткаў. | Прадумаць адказы на абагульняючыя пытанні па творчасці Я.Коласа, прапанаваныя настаўнікам. | |||||
48. | Максім Багдановіч. Жыццёвы і творчы шлях. | 1 | Правесці тэматычны кантроль па творчасці Я.Коласа; - шляхам стварэння адпаведнай эмацыянальнай атмасферы прыгадаць вядомыя творы, асэнсаваць жыццёвы і творчы шлях М.Багдановіча, падвесці да разумення выбітнасці асобы паэта, акрэсліць шматграннасць асобы; пазнаёміць са зборнікам “Вянок”; прааналізаваць верш “Песняру”, падвесці да разумення эстэтычнага крэда паэта; - развіваць эмацыянальную сферу вучняў; узбагачаць лексічны запас; пашыраць культурны і літаратурны кругагляд; - выхоўваць пачуццё суперажывання, мастацка-эстэтычныя каштоўнасныя арыентацыі. | Прачытаць вершы “Мяжы”, “Санет” (“Паміж пяскоў Егіпецкай зямлі...”). | |||||
49. | М. Багдановіч. Вобраз Радзімы ў лірыцы паэта. | 1 | Далучыць вучняў да прыгажосці паэтычнага слова М.Багдановіча; засяродзіць увагу на грамадзянскай лірыцы, на адметнасці формы выяўлення грамадзянскай пазіцыі (“Санет”), раскрыць багацце выяўленчай палітры вершаў; - удасканальваць уменні і навыкі аналізу лірычных твораў, выразнага чытання; развіваць культуру маўлення; - ствараць умовы для выхавання чуйнасці да прыгажосці мастацкага слова. | Прачытаць вершы “Летапісец”, “Плакала лета зямлю, пакідаючы...”, “Маладыя гады”, “Я хацеў бы спаткацца з Вамі на вуліцы...”, “Жывеш не вечна чалавек...”. | |||||
50. | М. Багдановіч. Філасофская лірыка. Багацце духоўнага свету лірычнага героя. | 1 | Прааналізаваць філасофскія вершы М.Багдановіча, засяродзіўшы ўвагу на асэнсаванні паэтам гісторыка-культурнай спадчыны (“Летапісец”); дапамагчы ўбачыць багацце духоўнага свету лірычнага героя, скіраванасць да агульначалавечай праблематыкі, пошукаў гармоніі, абвостранае адчуванне красы жыцця і мастацтва; адзначыць верш “Я хацеў бы спаткацца з Вамі на вуліцы...” як узор філасофскай лірыкі, першы верлібр у беларускай паэзіі, рытмічнае багацце і меладычнасць твораў; - развіваць здольнасці эстэтычнага ўспрымання паэзіі, уменне бачыць гарманічнасць пачуццяў, перажыванняў і формы іх выяўлення ў лірычным творы; - выхоўваць любоў да прыгожага, эстэтычны густ. | Прааналізаваць вусна адзін з вершаў М.Багдановіча. Абгрунтаваць свой выбар. | |||||
51*. | Творчая работа. Напісанне водгука на верш М.Багдановіча. | 1 | Выпрацоўваць уменні і навыкі самастойнай працы з лірычным творам; - развіваць уменне суадносіць у водгуку аналіз і ўласныя пачуцці, якія выклікаў верш, будаваць кампазіцыю творчай работы; - развіваць літаратурна-лінгвістычную кампетэнцыю вучняў. | Прачытаць баладу “Страцім-лебедзь”. Вывучыць на памяць верш “Санет” (“Паміж пяскоў Егіпецкай зямлі...”) | |||||
52. | М. Багдановіч. Балада “Страцім-лебедзь” | 1 | Правесці конкурс выразнага чытання вершаў М.Багдановіча; - актуалізаваць паэтычную інтэрпрэтацыю біблейскага міфа; дапамагчы асэнсаваць сімвалічны змест балады; вызначыць ролю баладнай формы; звярнуць увагу на гармонію зместу і формы ў творы, сувязь творчасці М.Багдановіча з класічнай спадчынай; паказаць значэнне асобы і творчасці паэта ў беларускай літаратуры; - ствараць умовы для развіцця эмацыянальнай сферы вучняў. | Пазнаёміцца з вершамі А.Гаруна “Ты, мой брат, каго зваць Беларусам...”, “Ідуць гады”. | |||||
53. | Алесь Гарун. Вершы “Ты, мой брат, каго зваць Беларусам...”, “Ідуць гады” | 1 | Пазнаёміць з кароткімі звесткамі пра жыццё і творчасць А.Гаруна – сучасніка М.Багдановіча, Я.Купалы, Я.Коласа, паказаць адметнасць постаці ў беларускай літаратуры гэтага перыяду, раскрыць вызваленча-патрыятычныя і агульначалавечыя матывы ў творчасці; падвесці вынікі года; - развіваць навыкі самаацэнкі сваёй працы; - спрыяць узбагачэнню духоўнага вопыту вучняў. | Пазнаёміцца са спісам літаратуры на наступны навучальны год. |
Кушнярэвіч В.В.