Цэтлікі блога для настаўнікаў

Рэклама

Дадайце наш блог у свае сацыяльныя сеткі

Папулярныя паведамлення

пятница


 Ранішнік на тэму “За чысціню роднай мовы”
5-6 кл




ПЕРШАЯ ЧАСТКА

……………………………………
А смеццем пісьменнік В.Біанкі называе ўсе лішнія словы, якія часам можна пачуць у гаворцы людзей, якія абыякава адносяцца да мовы. Біанкі заўважыў наступнае: “Стоит начать думать о словах, о языке, как весь этот мусор сам собой изчезнет из вашей речи: вам просто стыдно станет их произносить, а тем более писать”.
Я.Купала, Я.Колас і іншыя выдатныя дзеячы беларускай культуры заклікалі малодшае пакаленне любіць і шанаваць родную мову, берагчы і ўзбагачаць духоўную спадчыну народа.
(Верш аб мове ст.50 “Народная асвета” 1986 г. № 3)

ДРУГАЯ ЧАСТКА

(На сцэну выходзяць вядучыя)
1 вядучы. Рабяты! Наш ранішнік – пра культуру мовы.
2 вядучы. Каб мова была граматнай, патрэбна правільна гаварыць і вымаўляць словы.
(выходзяць два вучні. Разгортваюць плакат са словамі і чытаюць іх)

АЛФАВІТ         КВАРТАЛ    АГЕНТ
МАГАЗІН         ГЕКТАР        ЛАСКАВА
ДАКУМЕНТ    ЛОПУХ         КРЭМЕНЬ
Першы вучань. (да гледачоў). Запомніце, як вымаўляюцца гэтыя словы. Калі ў вас узнікне пытанне, як вымаўляецца, ці як вымавіць слова, звяртайцеся да слоўніка. (паказвае слоўнік).
1 вядучы. Словы ў размове патрэбна вымаўляць ясна і выразна, каб кожны вас мог зразумець.
2 вядучы. Каб не было ў вас у роце кашы, якая была ў Сашы. (Выходзіць вучань і чытае верш “Сашына каша”).

Жыве на свеце Саша.
У роце ў Сашы каша –
Не рысавая каша,
Не грэчневая каша,
Не манка,
Не аўсянка,
На салодкім малацэ.

З раніцы ў роце ў Сашы
Словы простыя нашы –
Словы простыя нашы
На беларускай мове.

Але тое, што можна выразна
Сказаць для ўсіх зразумела,
Прыгожа, чыста, ясна, -
Як людзі гавораць –
Наш Саша так карожыць,
Што сам зразумець не можа.
1 вядучы. Вельмі важна яшчэ і тое, якім тонам  гаворыць чалавек. Часам самыя звычайныя словы могуць стаць грубымі і крыўднымі. Паслухайце, як хлопчык Віця размаўляе са сваёй старэйшай сястрой. (Сцэна. Віця сядзіць на стуле, заклаўшы нагу за нагу. У руках у яго кніжка. Уваходзіць яго сястрычка).
Сястра. Добры дзень, Віця.
Віця (паблажліва). Здрасьце.
Сястра. Віця, збегай за вадой. І вось яшчэ да цябе просьба: насячы дровы.
Віця (незадаволена). Вось яшчэ!
Сястра. Ну, калі ласка, не цягні, а то я не паспею табе сарочку памыць.
Віця. Ну, і падумаеш!
Сястра. Віця, падумай, што ты гаворыш. Мне вельмі патрэбна хутчэй вызваліцца
Віця. Падумаеш, вельмі патрэбна… (сястра і Віця выходзяць са сцэны).
2 вядучы. Гаварыць правільна, прыгожа – гэта значыць не толькі захоўваць правілы вымаўлення, але і ўжываць у патрэбнай граматычнай форме, правільна будаваць сказы, падбіраць патрэбныя па сэнсу словы, у лагічнай паслядоўнасці выказваць свае думкі.
1 вядучы. Іначай у вас можа з’явіцца хвароба, якою хварэў Пеця Круцілкін. (На сцэну выходзіць доктар у белым халаце, у акулярах і Пеця).
Доктар. На што скардзіцеся, малады чалавек?
Пеця. Захварэў я маласць, доктар. Толькі і спраў, што ў роце штосьці пухне і ў горле дзярэ.
Доктар. У роце гаворыш? Зараз паглядзім. У якім класе вучыцеся, малады чалавек?
Пеця. У пятым “Бы”.
Доктар. У пятым “Бы”? не ведаю такога класа. А па-сяброўску вы жывеце ў сваім класе?
Пеця. Страшна дружна. У нас заўсёды жудасна весела…
Доктар. Жудасна і весела! Гм… А вучыцеся як?
Пеця. Парадачак! Жалезна! Асабліва дзяўчынкі жмуць… Іх настаўніца ў пух і прах хваліць…
Доктар. Парадачак… Жалезна… Ну, адкрый рот. Я так і знаў. У цябе сур’ёзна баліць язык. І доктар тут нічым не дапаможа. Вылечыцца ты можаш сам. Я табе дам добры рацэпт. Вось ён. (Дапаможнік па беларускай мове). З яго ты даведаешся, як патрэбна гаварыць.
1 вядучы. Яснасці і дакладнасць думкі парушаецца пры неправільным выбары слоў ці іх спалучэнняў. Дрэнна гучыць спалучэнне слоў “жудасна весела”, “страшна дружна”, якія ўжываў Пеця. Словы страшна, жудасна. абазначаюць цяжкія пачуцці і іх нельга выкарыстоўваць для ацэнкі станоўчых з’яў.
2 вядучы. Некаторыя вучні гавораць правільна толькі на ўроку. Але калі выходзяць з класа, з’яўляюцца непатрэбныя славечкі, а часам і грубыя выказванні. Калі рабяты пісалі сачыненне, то лепшая работа была ў Сярожы. Усім яна спадабалася.

(Вядучы чытае работу)
Прыйшла вясна. Пачарнелі гурбы снегу, падуў цёплы вецер. І сонца ласкава засвяціла на блакітным небе. Зараз і рэчка не вытрымала і вызвалілася з-пад лёду. Пабеглі празрыстыя ручайкі па дарогах і ярах.
1 вядучы. Хораша напісаў Сярожа пра наступленне вясны. Цікава было слухаць яго сачыненне. Але вось кончыліся ўрокі. І на вуліцы вы не пазнаеце Сярожу.
Сярожа. Эй, Мішка, ты што, аглох? (На сцэне з’яўляецца Мішка)
Міша. Ну як кантрольная прайшла?
Сярожа. Класна! На ўсе пяць! Ну што, Мішка, махнём сёння ў кіно? Там, гавораць, карціна ідзе такая – блеск!
Міша. Што гэты ты, Сярожа, так дзіўна загаварыў?
Сярожа. А ў мяне два языкі: адзін для заняткаў, а другі – для таварышаў. Гудбай. Мы адчальваем. (Ідуць са сцэны).
1 вядучы. Непрыемна слухаць, калі рабяты называюць адзін аднаго: Мішка, Ванька, Танька. Гэта раней барын, які хацеў падкрэсліць сваю перавагу над сялянамі, слугамі, называў іх з пагардай Ванькамі, Палашкамі, Пецькамі.
Пра тых, хто не паважае сваіх сяброў гавораць так:
“Дзякуй”, “добры дзень”, “прабачце”
вымаўляць ён не прывык…Простага слова “выбачайце”
не адолеў яго язык.
Не скажа ён сябрам па школе:
Алёша, Пеця, Ваня, Толя.
Сваіх сяброў заве ён толькі:
Алёшка, Пецька, Ванька, Толька.
2 вядучы. У сваёй мове мы павінны ўжываць словы ў тым значэнні, якое яны маюць. (ст.52-54 № 3 1986 г.)
1 вядучы. Як каштоўнае багацце і недасягальную зброю культуры разглядвалі беларускую мову Я.Купала і Я.Колас.
2 вядучы. Барацьба за чысціню, за вастрыню мовы, за сэнсавую дакладнасць – ёсць барацьба за зброю культуры.
(Усе ўдзельнікі выходзяць на сцэну)

Першы вучань. Ласкавай, мілагучнай, як песня, назваў беларускую мову І.Мележ.
Другі вучань. З любоўю і замілаваннем пісаў пра беларускую мову народны паэт Беларусі Пятрусь Броўка ў вершы “Родная мова”.
Яны даспадобы мне, хай і старыя,
Не толькі ў гучанні хаваючы змест.
Як многа гавораць мне назвы такія –
Мінск, Пінск, Брэст.
Трэці вучань.
Калі паразважыць – нецяжка дазнацца,
Бо сведчаць на ўсю неабсяжную шыр,
Што продкі любілі спакойную працу –
Шклоў, Клецк, Мір.
Чацвёрты вучань.
А вораг находзіў – бязлітасна білі,
Трываць не хацелі абразы і слёз,
І разам з Бярозаю катаў тапілі
Пціч, Друць, Сож.
Пяты вучань.
Дзяды і бацькі нашы мову стваралі,
Каб звонка звінела, была як агонь.
І сёлаў імёны, як гукі цымбалаў –
Блань, Струнь, Звонь!
Першы вучань.
Мову свабодную, мудрую і простую
Нам пакаленні ў спадчыну падарылі.
2 вядучы.
Купала і Колас, Танк і Буйло
Яе ў сваіх тварэннях збераглі.
Першы вучань.
Мова паэтаў нам служыць прыкладам,
Яна мудрасцю народнаю адзначана.
Усе: Авалодвайце беларускай мовай! Змагайцеся за культуру мовы!

 Ранішнік на тэму “За чысціню роднай мовы”

Цэтлікі блога для настаўнікаў

спампаваць бясплатна (78) школа (68) настаўнік (67) сцэнарыі (63) сцэнары (61) бясплатна (39) распрацоўка свята (29) канспект (16) вершы (15) свята (14) план (11) 1 верасня (10) каляндарна-тэматычнае планаванне (10) дзень ведаў (9) распрацоўкі урокаў (9) урок (9) Першы званок (8) беларуская літаратура (8) апошні званок (7) беларусь (6) выпускны вечар (6) вучань (5) каляндарныя планы (5) сцэнар вечара школы (5) тэматычныя планы (5) школьны сцэнар (5) 8 САКАВІКА (4) новы год (4) ранішнік (4) 14 лютага (3) Дзень Закаханых (3) Дзень настаўніка (3) Навагодні сцэнар (3) вечар адпачынку (3) сцэнар выпускнога балю (3) характарыстыка (3) 11 клас (2) 5 клас (2) 7 клас (2) вячоркі (2) дзень святога Валянціна (2) канспекты (2) масленіца (2) пераробленыя песні (2) фізіка (2) 10 клас (1) 6 клас (1) 8 клас (1) 9 клас (1) Гасцёўня (1) Міжнародны жаночы дзень (1) Шчаслівы выпадак (1) беларуская мова (1) біялогія (1) вечара сустрэчы выпускнікоў (1) восеньскі баль (1) геаграфія (1) дзень маці (1) дзяды (1) залатая восень (1) заняткі гуртка (1) калядкі (1) матэматыка (1) навучальныя класы (1) паседжання (1) песні (1) распрацоўка (1) свята павука (1) інфарматыка (1)